همه ما در تلاش برای رسیدن به موفقیت بیشتر و حال خوب در حال تلاش هستیم. شما هر روز به طور خودآگاه یا ناخودآگاه هر روز برای تبدیل شدن به بهترین خود در حال توسعه مهارت های فردی و اجتماعی خود می باشید.

رمز موفقیت و رسیدن به توسعه فردی ، آگاهی از مسیر و برقراری تناسب میان زمان و انرژی در راستای هر فعالیتی است که شما در نقش اول را ایفا می کنید.توسعه فردیی مجموعه از مهارت هایی است که مسیر رسیدن به موفقیت و رضایتمندی را برای شما هموار می کند.

اولین گام در پیشبرد توسعه فردی و افزایش کارایی آن شناخت نیازها و هدف گذاری بر اساس نیازها و توانایی های فردی می باشد

یکی از معروف ترین روش شناسایی نیازهای فردی که اعتبار و کارایی بسیار بالایی دارد هرم سلسله مراتبی مازلو (تصویر ۱) می باشد.

آبراهام مازلو «Abraham Maslow» روان‌شناس انسان‌گرای آمریکایی است که در سال ۱۹۰۸ به دنیا آمد. شهرت او به خاطر تدوین هرم سلسله مراتب نیازهای انسان است که به آن هرم مازلو هم گفته می‌شود. برخی او را پدر روانشناسی انسان‌گرا نیز می‌دانند. او در مورد این نظریه ، کتاب « انگیزه و تعصب » نوشت تا بتواند ابعاد نظریه خود را در آن به صورت تکمیل شده و و اضح شرح دهد. مازلو معتقد بود انسان ها صرفا با اجتناب از سختی ها و دشواری ها و یا با حفظ شرایط موجود راضی نمی شوند. انسان ها به رشد علاقه مند هستند و میل دارند تمام ظرفیت بالقوه شان را به صورت بالفعل در بیاورند.

 

تصویر ۱

 

در ابتدا هرم مازلو در پنج طبقه  شامل نیازهای اولیه یا فیزیولوژیکی، نیاز به امنیت، نیاز به عشق، محبت و تعلق خاطر، نیاز به رضایت درونی، نیاز به خودشکوفایی می شد ولی بعدها روانشناسان مطالعات بیشماری روی آن انجام داده و  سه طبقه دیگر شامل  نیازهای شناختی، زیبایی‌شناسی و نیاز به تعالی به آن افزودند.که شرح کوتاهی شامل موارد زیر را دار می باشند:

  • نیازهای اولیه و فیزیولوژیکی: شامل آب، غذا و سرپناه
  • نیاز به امنیت: ایمنی و آسایش
  • نیاز به عشق، محبت و تعلق خاطر: دوستی و صمیمیت
  • نیاز به رضایت درونی: احساس افتخار، موفقیت و رضایتمندی
  • نیازهای شناختی: دانستن، جستجو کردن و پیش بینی
  • نیازهای زیبایی‌شناسی: زیبایی را درک کردن و شناخت تناسب و تعادل
  • نیاز به خودشکوفایی: درک کامل خویشتن
  • نیاز به تعالی: نیازی که می توان به واسطه آن به دیگران برای رشد کمک کرد

یادمان باشد طبقات هرم مازلو از پایین به بالا چیدمان می شود و عدم توجه به هر مرحله به مرحله دیگر آسیب خواهد رساند. برای رشد، توجه به تمامی نیازهای انسان به یک میزان نیاز می باشد. اگر از ابتدا تمرکز، زمان و انرژی بر روی طبقات پایین تر به میزان کافی باشد. قطعا در برآورده کردن و تکمیل نیازهای طبقات بعدی هم با بهره وری بیشتری عمل خواهیم کرد.

اکنون نوبت شما قلم را به دست بگیرید و نیازهای خود را از پایین به بالا شناسایی کنید و اولین قدم را برای شناخت خود در راه توسعه بردارید.

لطفا نظرات خود را باما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *