راه کارهای بسیاری برای تشخیص و تعیین اهداف و برنامه ریزی  وجود دارد یکی از بهترین آن ها روش SMART می باشد.

متاسفانه هنوز مشخص نیست چه کسی و چه زمانی این روش را تدوین و معرفی کرده است و هیچ مرجعی برای این موضوع وجود ندارد. ولی این روش یکی از کاربردی ترین روش ها برای سنجش میزان واقعی و ملموس بودن اهداف و برنامه ها می باشد.

اهداف و برنامه هایی که بر اساس روش اسمارت تبیین می شوند باید پنچ شرط اصلی زیر را دارا باشند:

Specific: مشخص

Measurable: قابل اندازه گیری

Attainable: دست یافتنی

Realistic: واقع گرایانه / Relevant: مرتبط

Timely/Time Bound: محدوده زمانی مشخص

  • مشخص: این ها دسته از اهداف هستند که هیچ گونه ابهامی در آن وجود ندارد برای رفع ابهام و مشخص نمودن اهداف بهتر برای این سوالات درباره هدف خود پاسخ واضحی مد نظر داشته باشید:

چه کسی؟ : چه کسی در این هدف درگیر است؟ (هدف گذار)

چه چیزی؟: چه چیزی می خوام به دست بیارم؟ (مقصد هدف گذار)

کجا؟: مکان را مشخص کنید.

کی؟: بازه زمانی مشخص کنید.

چرا؟: دلایل و مزایای رسیدن به هدف.

  • قابل اندازه گیری: همیشه برای تهداف خود از معیار های کمی استفاده کنید، این معیارها به شما کمک خواهد کرد میزان نزدیکی یا دور بودن از هدف خود را مشخص نمایید. (به طور مثال اگر هدف شما خواندن روزانه کتاب یا مقاله است، تعداد صفحات کتاب و مقاله را که می خواهید مطالعه کنید را مشخص نمایید)
  • دست یافتنی: اهداف با رویا و آرزوهای شما متفاوت است (برای آگاهی از این موضوع لطفا از طرق صفحه اصلی وب سایت رها رشد و یا اپلیکیشن ها به پادکست رهارشد مربوط به تفاوت رویا، آرزو و هدف گوش نمایید)، اهداف شما باید منطبق بر واقعیت و توانایی های واقعی شما باشد نه آن چه که شما دوست دارید باشید. اهداف خود را با منطق و بر اساس سازگاری با شرایط موجود خود انتخاب کنید. (برای مثال اگر شما در راستای کاهش وزن گام برمیدارید و در گذشته در رژیم های دیگر ناموفق عمل کردید و تا کنون فعالیت بدنی بالایی نداشتید نمی توانید در ماه ۵ کیلو وزن کم کنید و یا در روز ۲ ساعت ورزش حرفه ای انجام دهید بلکه باید با مشورت متخصص برنامه ای دقیق و سازگار با توان فیزیکی و روحی شما برایتان تدوین شود)
  • واقع گرایانه /مرتبط: هدف شما باید متناسب با زمان، انرژی و انگیزه شما باشد، ارتباط همبستگی بین خود واقعی تان با اهداف تان را پیدا کنید. رویاپردازی و بلند پروازی زیاد و به دور از منطق ممکن است به انگیزه شما در راه رسیدن به اهداف تان آسیب برساند. (در بخش مشاوره رها رشد ما آماده کمک به شما هستیم)
  • محدوده زمانی مشخص: به خاطر داشته باشید تا همیشه برای رسیدن به همه اهداف خود زمان ندارید، برنامه زمانبندی مشخص میتواند به شما جهت دهد. بدون برنامه زمانبندی شما هیچ احساس تعهدی نسبت به اهداف خود پیدا نخواهید کرد.

در وب سایت رها رشد بخش پکیج ها با برنامه ای مدون همراه با جدول برای شما در رابطه با روش اسمارت در نظر گرفتیم با ما در ارتباط باشید.

لطفا نظرات خود را باما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *